Zdvižno-posuvné kovanie MACO a GFK prahy s variabilnou šírkou
05.09.2011
Veľké presklené plochy prepájajúce interiér s exteriérom a disponujúce tými najlepšími tepelno-izolačnými vlastnosťami sú častými požiadavkami súčasných investorov a architektov. MACO prichádza s inovatívnou odpoveďou na uvedené požiadavky v podobe zdvižno-posuvného kovania RAIL-SYSTEMS HS v kombinácii so sklolaminátovými prahmi GFK. Tento systém umožňuje inštaláciu veľkých posuvných okenných prvkov aj v energeticky úsporných alebo pasívnych domoch.
Dnes, kedy sa uprednostňujú zdvižno-posuvné riešenia s výbornými tepelno-izolačnými vlastnosťami, ochranou proti hluku a zabezpečením proti vlámaniu, tak neustále narastá hmotnosť profilov a sklenených tabúľ. Je teda požadované zdvižno-posuvné kovanie, ktoré bezpečne unesie až 400 kg. Novo vyvinutý MACO RAIL-SYSTEMS HS spĺňa spomínané náročné podmienky.
Prídavný vozík s patentovaným pružinovým systémom
Pre krídla vážiace nad 300 kg je prídavný vozík viac než vhodným doplnkom systému. Jeho prínos spočíva vo dvoch zabudovaných pružinách, ktoré pomáhajú vo fáze otvárania nadvihnúť dvere. Ku každému štandardnému vozíku s dvoma kolieskami sa pridá nový prídavný odpružený vozík s jedným kolieskom, takže krídlo tak nesie celkovo šesť koliesok (štandardné vozíky sa používajú vždy v pároch). Obidva vozíky sa spoja plochou tyče s otvormi.
Mozog namiesto svalov
Pri zatváraní zdvižno-posuvného prvku zostává koliesko nového prídavného vozíka v kontakte s koľajnicou. Hmotnosť krídla leží na tomto prídavnom vozíku a tlačí ho smerom dole. Pritom sa stlačia obidve pružiny, čím sa následne pohybom ovládacieho prvku roztiahnu, nadvihnú krídlo do výšky a aktívne ho tak zdvihnú. Použitím MACO RAIL-SYSTEMS HS s novým prídavným vozíkom bude otváranie a zatváranie veľkých sklenených plôch s hmotnosťou až 400 kg skutočne hračkou.
Nízky sklolaminátový prah
K populárnym zdvižno-posuvným systémom terasových a balkónových dverí by mali byť zvolené čo najvhodnejšie prahy. Dôležitá je nie len malá výška prahu, ale aj tepelná prestupnosť. Sklolaminátové prahy MACO GFK dosahujú veľmi nízke hodnoty prestupu tepla (U = 0,69), takže ďalšia tepelná izolácia je zbytočná. Výška prahu len 17 mm zaručuje bezbariérový prístup aj pre ľudí s pohybovými problémami alebo vozíčkarov.
Pre energeticky úsporné stavby je ideálny zdvižno-posuvný element s hrúbkou dreveného profilu 78 mm v kombinácii so sklolaminátovým prahom. Sklolaminátový prah účinne izoluje teplo i chlad a oproti tradičným materiálom dobre odoláva korózii a chemikáliám. Aj pri vysokých teplotných rozdieloch si prah MACO GFK zachováva tvarovú stabilitu a presvedčí svojim vysoko odolným povrchom.
Variabilita šírky
Základné diely prahu MACO GFK majú šírku 140 a 180 mm. Pomocou jednoduchých rozširovacích profilov je možné ich nastaviť napríklad až na šírku 308 mm a viac. To umožňuje variabilné využitie šírky profilov od 56 do 98 mm. Prah MACO GFK je možné voliteľne použiť až pre štyri úrovne krídla.
Šestnásťmetrová posuvná presklená stena
Rakúsky architekt Martin Cserni zvolil prah MACO GFK až pre 16 m dlhé presklené steny. Pre inštaláciu takéhoto systému u osemkrídlovej posuvnej plochy ho presvedčili predovšetkým ťažko prekonateľné izolačné hodnoty. „Je to jediný tepelno-izolačný systém, ktorý funguje výborne,“ komentuje Cserni svoju skúsenosť s výrobkami MACO.